TY - JOUR
T1 - DFP/CME: Antithrombotische Therapie bei Patienten mit Vorhofflimmern nach perkutaner Koronarintervention:
AU - Pm, Haller
AU - T, Gremmel
AU - J, Auer
AU - Rk, Binder
AU - G, Delle Karth
AU - M, Frick
AU - M, Gwechenberger
AU - Uc, Hoppe
AU - H, Pürerfellner
AU - P, Siostrzonek
AU - R, Zweiker
AU - D, Scherr
AU - M, Martinek
AU - T, Neunteufl
AU - R, Berger
AU - H, Alber
AU - M, Stühlinger
AU - H, Frank
AU - P, Lechleitner
AU - Im, Lang
AU - A, Niessner
AU - K, Huber
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - Patients with atrial fibrillation who undergo percutaneous coronary intervention and placement of a stent for coronary artery disease are in need for anti-platelet therapy in addition to oral anticoagulation. Due to the high bleeding risk under the combination of these therapies efforts have been made to reduce the intensity of therapy in these patients.br The dual antithrombotic therapy (DAT) consisting of an oral anticoagulant and a P2Y12 inhibitor represents one alternative to the commonly used triple antithrombotic therapy (TAT), which requires the intake of a vitamin K-antagonist (VKA) or a non-vitamin-K-anatgonist oral anticoagulant (NOAC), a P2Y12 inhibitor and acetylsalicylic acid. Recently, three large studies have been published showing superiority of DAT over TAT with respect to the occurence of bleeding complications. At the same time, the risk of ischemic events, like myocardial infarction and stent thrombosis, seems to be comparable. This review summarizes the available evidence and aims at providing recommendations for daily clinical practice in addition to the current guidelines published by the European Society of Cardiology. p bKurzfassung: /bPatienten mit Vorhofflimmern benötigen häufig aufgrund einer zeitgleich bestehenden koronaren Herzkrankheit (KHK), die mittels perkutaner Koronarintervention und Stentimplantation (PCI) behandelt wird, zusätzlich zur Antikoagulation eine thrombozytenaggregationshemmende Therapie. Das hohe Blutungsrisiko einer Kombination aus Antikoagulation mit dualer plättchenhemmender Therapie hat zu Bestrebungen geführt, die Therapieintensität bei den betroffenen Patienten zu reduzieren.brEine Möglichkeit hierfür bietet eine duale antithrombotische Therapie (DAT), bestehend aus einem oralen Antikoagulans (OAK) und der Gabe eines P2Y12-Antagonisten, die anstelle einer sogenannten „triple“-antithrombotischen Therapie (TAT; bestehend üblicherweise aus Acetylsalicylsäure [ASS] plus Clopidogrel und einem OAK) bei bestimmten Patienten zum Einsatz kommen kann.brDrei große, ...
AB - Patients with atrial fibrillation who undergo percutaneous coronary intervention and placement of a stent for coronary artery disease are in need for anti-platelet therapy in addition to oral anticoagulation. Due to the high bleeding risk under the combination of these therapies efforts have been made to reduce the intensity of therapy in these patients.br The dual antithrombotic therapy (DAT) consisting of an oral anticoagulant and a P2Y12 inhibitor represents one alternative to the commonly used triple antithrombotic therapy (TAT), which requires the intake of a vitamin K-antagonist (VKA) or a non-vitamin-K-anatgonist oral anticoagulant (NOAC), a P2Y12 inhibitor and acetylsalicylic acid. Recently, three large studies have been published showing superiority of DAT over TAT with respect to the occurence of bleeding complications. At the same time, the risk of ischemic events, like myocardial infarction and stent thrombosis, seems to be comparable. This review summarizes the available evidence and aims at providing recommendations for daily clinical practice in addition to the current guidelines published by the European Society of Cardiology. p bKurzfassung: /bPatienten mit Vorhofflimmern benötigen häufig aufgrund einer zeitgleich bestehenden koronaren Herzkrankheit (KHK), die mittels perkutaner Koronarintervention und Stentimplantation (PCI) behandelt wird, zusätzlich zur Antikoagulation eine thrombozytenaggregationshemmende Therapie. Das hohe Blutungsrisiko einer Kombination aus Antikoagulation mit dualer plättchenhemmender Therapie hat zu Bestrebungen geführt, die Therapieintensität bei den betroffenen Patienten zu reduzieren.brEine Möglichkeit hierfür bietet eine duale antithrombotische Therapie (DAT), bestehend aus einem oralen Antikoagulans (OAK) und der Gabe eines P2Y12-Antagonisten, die anstelle einer sogenannten „triple“-antithrombotischen Therapie (TAT; bestehend üblicherweise aus Acetylsalicylsäure [ASS] plus Clopidogrel und einem OAK) bei bestimmten Patienten zum Einsatz kommen kann.brDrei große, ...
KW - duale antithrombotische Therapie Koronare Herzkrankheit Leitlinie orale Antikoagulation PCI Vorhofflimmern atrial fibrillation coronary heart disease dual antithrombotic therapy oral anticoagulation
M3 - Artikel in Fachzeitschrift
SN - 1024-0098
JO - Journal für Kardiologe. Österreichische Zeitschrift für Herz-Kreislauferkrankungen
JF - Journal für Kardiologe. Österreichische Zeitschrift für Herz-Kreislauferkrankungen
ER -